تفاوت UFC با MMA در چیست؟

تفاوت UFC با MMA در چیست؟


 این دو، نام های دو رشته ورزشی زیر مجموعه ورزش رزمی هستند. که هر روزه به علاقه مندان خود اضافه می کنند. ورزش های رزمی نیاز به مهارت بالایی دارند و نیازمند تمرین همه روزه است به علاوه دقت و تمرکز بالا. می خواهیم راجع به تفاوت UFC با MMA در این مطلب صحبت کنیم. یو اف سی و ام ام ای مخفف کلماتی مجزا هستند که دنیای رزمی خود را می سازند. با این حال اگرچه افراد این دو را شبیه هم می دانند ولی تفاوت هایی بین ufc و mma موجود است. در ادامه برای شما این تفاوت هارا شرح می دهیم. پس با مستر جیت کان دو همراه باشید.

نگرش کلی بر UFC و MMA

  • Ufc در سال 1993 یک مکان تازه تاسیس برای برگزاری مسابقات بود.
  • Ufc در شهر لاس وگاس تاسیس شد.
  • تایم برگزاری آن هر سال در ماه جولای است.
  • بیشتر میزبان مسابقات جهانی است و فایترهای زیادی را دربر می گیرد.
  • اولین بار ایالت کلرادو میزبانی یو اف سی را به عهده گرفت.
  • Mma در سال 1920 آغاز شد اما با سبکی دیگر به نام وال تودو.
  • برگزاری مسابقات mma در کشور برزیل صورت می گرفت.
  • قدیمی تر از سبک وال تودو سبک پانکریشن است که بعد ها از این دو سبک برای ام ام ای الگو برداری شد.
  • دانا وایت عامل اصلی ایجاد mma و اضافه کردن آن به ورزش های دیگر بود.
  • شروع رسمی mma در سال 1993 با برگزاری مسابقات ufc در ایالات متحده صورت پذیرفت.
  • بعد از این مسابقات مسابقاتی به نام pride در سال 1997 در ژاپن برگزار گردید.
  • امروزه mma در آمریکا و ژاپن از محبوبیت زیادی برخوردار است.

تعریف ام ام ای MMA

تعریف ام ام ای MMA

می توان گفت که ام ام ای یک ترکیب از چند هنر رزمی است. ام ام ای به حرکات تکنیکی اطلاق می شود.این حرکات عبارتند از نحوه ی مشت زدن ، خاک کردن، پرتاب کردن و .... ام ام ای ورزشی آزاد با حداقل محدودیت ها است. سازمان های متنوعی در عرصه برگزاری مسابقات ام ام ای مشغول به کارند و آمار آن ها به 80 مورد هم رسیده است.  

جزییات بیشتر ام ام ای را در صفحه " آموزش ام ام ای MMA " بخوانید.

دانا وایت کیست؟

به مرور بعد از اینکه تفکر ترکیب چند رشته باهم پیشرفت کرد شخصی به نام دانا وایت که رییس UFC و پدر MMA است وارد عرصه رقابت های رزمی شد.

شرح تکنیک های ام ام ای

شرح تکنیک های ام ام ای

بطور کلی MMA یا رشته های رزمی دیگر را می توان به دو بخش تقسیم کرد.

  • تکنیک های سر، پا، مانند مشت و لگد و زانو
  • تکنیک گلاویز شدن و خاک کردن مانند درو کردن، مفاصل، اهرم کردن

سری ضربات غیرقانونی و تعریف نشده ای نیز موجودند که بیشتر سازمان ها آنها را ممنوع کرده اند یا برای آن درصد شدت ضربه تعیین کرده اند. افراد MMA کار باید در هردو بخش مهارت کسب کنند تا بتوانند موفقیت و برد خوبی داشته باشند. سبکه هایی که برای این مورد بیشتر مورد استفاده قرار گرفته اند عبارتند از: بوکس، کیگ بوکسینگ، موی تای، استایل های مختلف فول کنتاکت کاراته، کشتی آزاد، کشتی یونانی، سامبو، سومو، جودو، جوجیتسو برزیلی و پانکریشن.

MMA یک سبک کامل

به این دلیل به ام ام ای لقب سبک کامل داده اند چون تمامی رشته ها را در بر می گیرد. فقط متمرکز بر یک رشته نیست چندین سبک متنوع را در خود جای داده است. برای آموزش MMA  توجه داشته باشید که نیاز نیست فایترها دونه دونه سبک ها را یاد بگیرند. بلکه یادگیری تکنیک بصورت کلی و فهم قوانین نیز کافی است.

تفاوت بین MMA و UFC

تفاوت بین MMA و UFC

بعد از اینکه ام ام ای را بطور کامل شناختید باید بگویم ام ام ای مخفف کلمه های Mixed Martial Arts است یعنی ترکیب هنرهای رزمی. معمولا افراد این دو رشته را باهم اشتباه می گیرند. با این وجود باید بدانید که یو اف سی (Ultimate Fighting Championship) ساخته شده از سه سبک ( بوکس، کاراته و تکواندو) است و در مبارزات فایتران اجازه دارند فقط از تکنیک های این سه سبک استفاده کنند ولاغیر... ولی در ام ام ای همانطور که قبل گفتیم محدودیت ها به حداقل رسیده و تنوع استفاده از چندین سبک زیاد است. ام ام ای در بین رشته ها آزادترین نامیده شده است و قانون های سخت گیرانه ی زیادی ندارد. در ادامه از تفاوت های دیگر می توانیم بگوییم که مکان برگزاری مسابقات این دو سبک نیز با یکدیگر متفاوت است به این معنا که یو اف سی فقط در سازمان خاص خود کار می کند و سازمان های دیگه هیچ حقی در برگزاری مسابقات ندارند. ولی ام ام ای بصورت جهانی است در تمام دنیا می توان مسابقات را تماشا کرد.شما می توانید برای تماشای ام ام ای به نزدیک ترین محل بروید اما برای یو اف سی لاس وگاس تنها گزینه ی شماست. با راهنمایی های مستر جیت کان دو میانبر بزنید و به آسانی به جواب سوال های خود برسید.

حتما بخوانید" یو اف سی (UFC) چیست- تاریخچه صفر تا صد یو اف سی "

تفاوت های اساسی ام ام ای و یو اف سی

تفاوت های اساسی ام ام ای و یو اف سی

  1. UFC نام یک سازمان است. در مقابل MMA نام یک ورزش می باشد. در واقع ورزش و سبک ام ام ای در سازمان یو اف سی زیر نظر آن برگزار می گردد.
  2. یو اف سی و ام ام ای دو کلمه ی بهم پیوسته هستند و کمتر کسی متوجه تفاوت آن ها می شود. بنابراین مخفف کلمات آن ها می توان تفاوت های آن را درک کرد.
  3. Mixed martial arts(MMA): ام ام ای از سه کلمه تشکیل شده است . mixed به معنای ترکیب شده، martial به معنای رزمی و arts به معنای هنر ها. که جمع بندی آن هنرهای رزمی ترکیبی است.و به عنوان یک سبک ورزشی معرفی می شود.
  4. Ultimate fighting championship(UFC): یو اف سی نیز ترکیب شده از سه کلمه ی مجزا می باشد به معنای مبارزه ی قهرمانی نهایی و نام یک مکان یا سازمان برای برگزاری انواع مسابقات رزمی است.

شرایط شرکت در مسابقات ام ام ای

قبل از شروع مسابقات فایتران باید برای هرگونه عملی خود را آماده کنند:

1. دریافت جواز شرکت در مسابقه

2. معاینات چشم ، MRI، آزمایش HIV و هپاتیت

معرفی خطاهای اعلام شده در MMA

  • در هنگام توقف مسابقه حق حمله به حریف ندارید.
  • پرتاب کردن آب دهان به افراد اعم از داور و حریف
  • استفاده از کلمات رکیک و توهین آمیز
  • ضربه به سر و کشیدن موها
  • ضربه به کشاله ران و ستون فقران و کلیه ها
  • گرفتن طناب های رینگ

شرایط شرکت در مسابقات یو اف سی

  1. به لاس وگاس آمریکا سفر کنید.
  2. نزدیکترین سازمان به ایران برای ثبتنام یو اف سی در انگلستان قرار دارد.
  3. باید خاطر نشان کرد که این مسابقات در ایران برگزار نمی گردد و هیچ سازمانی برای ثبتنام نیز چه به صورت انلاین چه حضوری موجود نمی باشد.

مشابهات UFC و MMA

  1. زمان هر راند 5 دقیقه است که بین هر راند یک دقیقه استراحت قرار گرفته است. اگر در مبارزه بیشتر از 5 دقیقه طول بکشد و افراد نتوانند بر یکدیگر غالب شوند داوران تعداد ضربات و امتیازات را در نظر می گیرند و رای نهایی را صادر می کنند.
  2. به علت اینکه یو اف سی یک محل برگزاری است محدودیت های مسابقاتی ان نیز با ام ام ی مشابه هستند.

حرف پایانی

خاطر نشان کنید ورزش های رزمی هرکدام به خودی خود مسابقاتی دارند که تحت نظر سازمان های مربوطه برگزار می شود. یو اف سی(UFC) و ام ام ای (MMA) نیز ازین قاعده مستثنی نیستند. برای هردو علاقه مندان زیادی وجود دارد. مطمئنا شما نیز یکی از علاقه مندان به این دو رشته ی  ورزشی هستید پس قبل از هرکار دیگری مطالعه و تحقیق کامل از رشته مورد علاقه تان را فراموش نکنید. مستر جیت کان دو کنار شماست تا تمامی ابهامات را برطرف سازد.