تای چی چوان چیست - صفر تا صد تای چی چوان

تای چی چوان چیست - صفر تا صد تای چی چوان


اگر فیلم های چینی را دیده باشید در می یابید که چینی ها در پارک های خود سری تمرین هایی را بصورت گروهی و فردی انجام می دهند. این تمرین ها که باعث آرامش روح و جسم و بهبود انعطاف می شود را تای چی چوان نامیده اند. تای چی چوان طرفداران بسیاری دارد زیرا این رشته در رده ورزش های ملایم رزمی قرار می گیرد. برای ادامه مطلب با مستر جیت کان دو همراه باشید.

تای چی چوان چیست؟

تای چی چوان زیر مجموعه ی ورزش ووشو یکی از هنرهای رزمی می باشد. که یکی از زیباترین هنرها در چین و جهان به شمار می رود این ورزش برای سلامتی و افزایش عمر تاثیر به سزایی دارد. روند تای چی به این صورت است: (ایجاد چرخش انرژی در انسان و تخلیه انرژی درونی یعنی انرژی چی یا بایو الکترومغناطیس درون بدن انسان، یکی از قوی ترین سبک های رزمی در کل جهان شمرده شده است. مهم ترین بخش آن در این است که فشاری به عضلات بصورت سنگین نمی آید و در حالت آرام عضلات شروع به تقویت می کنند. یک تای چی کار باید بتواند خود را در رهایی کامل قرار دهد تا انرژی چی او را در برگیرد و ان را حس کند. محصول تای چی چوان یین یانگ می باشد. یین یانگ نماد خیر و شر است که در کار هردو به هم نیاز دارند تا تمام انرژی ها را بسازند.

معنای تای چی چوان

تای چی چوان در معنا به نام مشت زنی برتر نهایی نامیده شده است. زیر شاخه هنرهای رزمی کونگ فو و یا ووشو به حساب می آید که دارای سیستمی نرم و درونی می باشد. بیشترین تفاوتی که این رشته با رشته های دیگر دارد در حالت رزم آن است این رشته همانطور که قبلا گفتیم در رده ملایم هنرهای رزمی قرار می گیرد و تاثیر خود را آرام آرام بر روی عضلات می گذارد ولی سبک های دیگر بیشتر در رده ی خشونت آمیز بودن و تمرین های سنگین قرار دارند. با آموزش کونگ فو در اراک شما می توانید مطمئن باشید که بهترین مرکز آموزش رزمی را انتخاب کرده اید. مستر جیت کاندو بهترین ها را برای شما در نظر دارد.

تاریخچه تای چی چوان

تاریخچه تای چی چوان

تای چی چوان در سال 1101 توسط شخصی به نام چان سان فنگ ابداع گردید. البته بعضی از روایات معتقدند که در آن زمان بعضی از فنون تای چی چوان موجود بوده است و این شخص فقط به آن پر و بال داده است. در ادامه شروع به تدریس تمرین های تای چی چوان شد و با استقبال کننده های زیادی مواجه گردید. سری تکنیک هایی که در این تمارین اجرا می شد عبارتند از : 37 وضعیت – تکنیک های فر آسمانی – هفت آسمان کوچک.  چان سان فنگ یکی از راهبه های تائوئیست از کوه های وودانگ بوده است. نظریه ای این بیوگرافی را نقض می کند زیرا که با این تفاسیر چان باید 500 سال سن داشته باشد ولی افسانه ها می گویند در آن زمان افراد طول عمر بالایی داشته اند. تای چی چوان نشات گرفته از مبارزه ای بین یک و مار و درنا بود که چان با دریافت کردن بعضی از تکنیک ها بین مبارزه این دو به فکر خلق تای چی چوان افتاد. بعد از چان شخصی به نام وانگ زونگ مسیر او را ادامه داد.

سبک های تای چی چوان

  • یانگ
  • چن
  • وو
  • سون
  • وو-هاو

بخش های تای چی چوان

  • دوی لین: این مبارزه به حالت نمایشی و غیر واقعی با دو یا چند نفر انجام می گیرد. که از قبل تمامی این نمایش ها بصورت تمرین شده و هماهنگ شده هستند.
  • چین نا: این بخش در دفاع شخصی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.که از مهم ترین تکنیک های آن می توان از قفل مفاصل و شناخت نقاط بدن حریف نام برد.
  • تویی شو: معنی این بخش در کلمه فشردن و هل دادن دست ها است . این بخش بر روی حس درونی تمرکز دارد( انرژی چی).باعث شناخت حریفان از یکدیگر می شود تا بتوانند با این شناخت تجربیات بسیاری کسب کنند.

ویژگی تای چی چوان

  1. انعطاف پذیری
  2. نرم شدن ماهیچه ها و زردپی
  3. تقویت عضلات بدن
  4. تمرکز و آرامش فکری
  5. تقویت روحی و عصبی
  6. آموزش  دفاع شخصی
  7. از مهم ترین فواید تای چی می توان از بهبود بیماری های شدید و ژنتیکی نام برد.
  8. تمرینات تنفسی که این رشته دارد باعث بهبود جریان گردش خون در بدن می شود.
  9. از آثاری که تای چی بر بدن دارد فروکش کردن خشم و برگرداندن آرامش به فرد است.

تای چی چوان در ایران

تای چی چوان در ایران

این رشته ورزشی در سال 1366 در ایران بنا نهاده شد. با تلاش های بسیار و تاییدیه از سمت کمیته ها و انجمن های دفاع شخصی و تای چی چوان توانستند آن را به عضویت رسمی فدراسیون جهانی ووشو در آورند. مستر جیت کاندو را به خاطر بسپارید.

حرف پایانی

 همانطور که در این متن برای شما توضیح دادیم تای چی چوان یکی از زیرشاخه های سبک کونگ فو می باشد. که مهم ترین ویژگی آن برای آرامش روح افراد است پس بهترین انتخاب برای تمامی سنین می باشد. آموزش کونگ فو مستر جیت کان دو را به خاطر بسپارید. امیدوارم از مطالب بهره کافی را برده باشید.