دفاع شخصی ورزشی واجب تر از نان شب

دفاع شخصی ورزشی واجب تر از نان شب


از دیرباز تا به امروز دفاع از خود یکی از دغدغه‌های ذهنی هر فردی به شمار می‌رود. شاید بسیاری از ما فکر کنیم که یادگیری فنون دفاع شخصی لازمه خانوم‌ها و کودکان است در جواب باید گفت این یک فکر غلط است زیرا ما به هنگام مواجه با تبهکاران، افراد حرفه‌ای و در اکثر موارد افراد مزاحم نیازمند به کارگیری تکنیک‌های دفاع شخصی هستیم. و به دلیل تبحر این افراد، تمامی ما ناچار به یادگرفتن مهارت دفاع شخصی هستیم. برای آشنایی بیشتر با دفاع شخصی متن زیر را دنبال کنید.

دفاع شخصی چیست؟

در پاسخ به سوال دفاع شخصی چیست؟ باید گفت به هر عملی که به منظور دفاع از مال و جان خود و دیگران در برابر حملات اشرار به کار گرفته شود دفاع شخصی می‌گویند. البته بهتر است به این نکته توجه شود که دفاع شخصی باید آخرین انتخاب و آخرین راه حل ما باشد. زیرا تا جایی که ممکن است بهتر است از درگیری با اشرار خوداری کنیم. در واقع دفاع از خود نیاز هر شخص برای محافظت از خود در برابر خطرات است. در ادامه با تاریخچه و انواع آن آشنا خواهیم شد.

تاریخچه دفاع شخصی

دفاع شخصی

می‌توان گفت برای اولین بار در ایران این ورزش در سال 1379 به طوری رسمی از طرف سازمان تربیت بدنی به رسمیت شناخته شد و با توجه به نیاز مردم، توانست ورزشکاران زیادی را به خود جذب کند. دفاع شخصی نیز مانند سایر رشته‌های رزمی باید به صورت ممتد تمرین شود تا بتوان مهارت کافی در به کارگیری آن را به دست آورد. روند یادگیری این ورزش به گونه‌ای است که ابتدا مهارت مقابله با ساده ترین حملات را می‌آموزید و پس از تمرین‌های متوالی به یادگیری حرکات دشوارتر و کسب مهارت بیشتر خواهید رسید.

انواع دفاع شخصی

با توجه به این که دفاع شخصی برگرفته از سایر رشته‌های ورزشی است، تکنیک‌های مختلفی دارد که در ادامه به شرح هریک از آنها می پردازیم.

ابتدا بیایید ساده ترین نوع دفاع شخصی را بررسی کنیم. برای افرادی که به تازگی یادگیری دفاع شخصی را شروع کرده‌اند یا مهارت زیادی ندارند توصیه می‌شود به نکات زیر توجه کنند:

  • جا خالی دادن: جای خالی دادن در برابر ضربه و حمله افراد بهترین تکنیک برای شروع یک ضد حمله است. بنابراین ابتدا جای خالی بدهید و پس از آن ساده ترین و موثر ترین ضربه را انتخاب کنید مانند ضربه زدن به زانوها، ساق پا و... از انجام حرکاتی که شما را وادار به پرش می کند اجتناب کنید زیرا ممکن است تعادل خود را از دست بدهید و در دام اشرار گرفتار شوید.
  • ضربات با دست: ضرباتی که با دست وارد می‌کنید بهتر است با مشت بسته باشد و با مفصل انگشت اشاره و انگشت کناری ضربه را وارد کنید. نرمی کف دست نیز برای زدن ضربه‌های مشت چکشی بسیار مناسب است.
  • مفاصل: استفاده از مفاصل در دفاع شخصی می‌تواند بسیار کاربردی باشد. می‌توانید بر روی مفاصل مچ دست، آرنج، شانه، گردن و انگشتان دست تمرکز کنید و با ضربه زدن به مفصل فرد مهاجم، او را از خود دور کنید.

انواع دفاع شخصی

حالا بایید یک بررسی کلی داشته باشیم: در یک تقسیم بندی کلی دفاع شخصی به سه دسته تقسیم می‌شود:

  1. دفاع شخصی فیزیکی: به معنای استفاده از نیروی فیزیکی برای مقابله با حمله است. ممکن است با  استفاده از سلاح و یا بدون سلاح باشد. در هر حالت موفقیت در دفاع شخصی فیزیکی بستگی به شدت ضربه، سرعت، آمادگی ذهنی و فیزیکی مدافع دارد.
  2. دفاع شخصی با سلاح: در این نوع از دفاع شخصی فقط از حرکات ورزشی و بدون استفاده از هیچگونه سلاحی مدافع به دفاع از خود می‌پردازد.
  3. دفاع شخصی با سلاح: طیف گسترده‌ای از سلاح‌ها می‌تواند به منظور دفاع شخصی به کار برده شود، اما از آنجایی که در کشور ما حمل سلاح غیر قانونی است بهتر است تکنیک‌های فنون دفاع شخصی بدون سلاح را یاد گرفت.

حتما بخوانید: " بهترین ورزش رزمی برای دفاع شخصی "


مقایسه دفاع شخصی در سایر رشته‌های ورزشی

همانگونه می‌دانید دفاع شخصی از ترکیب چند رشته ورزشی به وجود آمده است. اکنون می‌خواهیم بررسی کنیم که در کدام رشته‌های ورزشی دفاع شخصی وجود دارد.

کیک بوکسینگ: کیک بوکسینگ همان ورزشی است که به شما آموزش می‌دهد به بهترین نحو ممکن از دست‌ها، پاها، آرنج و سر برای دفاع شخصی استفاده کنید. به شما می‌آموزد که با سرعت و به سادگی به سمت مهاجم رفته و به او ضربه بزنید.

جوجیتسو برزیلی: امروزه یکی از پرطرفدار ترین رشته‌های ورزشی رزمی است و به جرات می‌توان گفت هرشخصی فقط با یک روز تمرین عاشق این ورزش رزمی می‌شود. هِلیو گِرِیس می‌گوید جوجیتسو برای دفاع از تمامی افراد است، حتی کودکان، پیرمردان و پیرزنانی که توانایی دفاع از خود را ندارد.

موی تای: یکی از ورزش‌های موثر شناخته شده در دفاع شخصی است زیرا شخص مدافع قبل از به زمین افتادن نیز می‌تواند به شخص مهاجم پاسخ دهد و همچون کیک بوکسینگ حرکات دست، پا و آرنج را تقویت می‌کند.

کراوماگا: یک ورزش رزمی مختلط است که در کشور‌های غربی رواج دارد و برای بقا در خیابان توسعه یافته است.  

تکواندو: یکی از رشته های ورزشی است که در آن دست و پا در حرکت است. اما تاکید بر سرعت و ضربات زیاد باعث می شود که نسبت به سایر رشته های رزمی طرفداران کمتری داشته باشد.

کاراته: کاراته به معنای دستان خالی است. این ورزش از سال 1300 در بین جوامع رواج پیدا کرد و استفاده سلاح در آن صفر است. یکی از بهترین ورزش­ها برای دفاع شخصی است و علاوه بر آن برای سلامتی نیز بسیار مفید است.

بوکس: کمتر کسی می­تواند در مقابل یک بوکسور خوب از خود دفاع کند. بنابراین می­توان گفت یکی از بهترین ورزش­ها برای ضربه زدن به حریف و یا مهاجم است. علاوه بر آن بکسور­ها به خوبی می­توانند با استفاده از دست­های خو، از سر و بدنشان محافظت کنند.

دفاع شخصی در مقابل ورزش رزمی

بحث پایانی

می­گویند دفاع شخصی ورزشی واجب تر از نان شب است. با کمی تامل درک می­کنیم که این سخن بیراه گفته نشده است. زیرا تمامی ما باید در مقابل اشرار قادر به دفاع از خود باشیم. اما سوال این است که چگونه دفاع شخصی را بیاموزیم؟ کدام مربی بهتر می­تواند به ما آموزش بدهد؟ پاسخ به این سوالات سخت نیست، باشگاه مستر جیت کاندو با داشتن اساتیدی همچون استاد محمد حسین آبادی بهترین آموزش­های دفاع شخصی را به شما عزیزان ارائه می­دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر می­توانید با شماره 09184367943 تماس بگیرید. مطمئنا همه ما این روز ها نگران بیماری کرونا هستیم و ترجیح می دهیم در خانه ورزش کنیم. یکی از اقدامات مهم و ارزشمند استاد محمد حسین آبادی آموزش­های آنلاین است که از طریق  وب­سایت و اینستاگرام قابل درسترس است. و اینگونه به نگرانی­های شما در زمینه آموزش­های آنلاین خاتمه داده است.